Om oss
Avregleringen av elmarknaden
och dess konsekvenser
I samband med avregleringen av den svenska elmarknaden
1996, hamnade "handelsvaran" el på en konkurrensutsatt marknad.
Samtidigt beslutades att all verksamhet för nät och överföring
skall läggas i separata bolag.
Ägarna till nätbolagen hittade här nya vägar till säker
lönsamhet.
Mötet med Eon - när
förtroendet brast
Efter avisering 2009 från monopolföretagen, om kraftiga
prishöjningar för nät och överföring, samtidigt som Sverige just
gått in i den största lågkonjunkturen sedan 1929, var måttet
rågat.
På initiativ av Lars Jacobsson, Bredaryd, kallades i juni 2010
näringslivsorganisationerna i Gnosjöregionen till gemensamt möte
med ledningen för E.ON, som där skulle ges möjlighet att förklara
sig.
Mötesdeltagarna upplevde emellertid en arrogans från E.ON:s sida,
som slog ifrån sig och refererade till regelverket som
Energimarknadsinspektionen (Ei) enligt politiskt fastslagna
direktiv, hade satt upp för nätbolagen.
Man motiverade att prishöjningarna var påkallade efter sviterna
från stormarna Gudrun och Per, samt för att möta framtida behov av
ombyggnad inför energiomställningar.
E.ON:s bokslut sade dock något helt annat. Över 70 % av
omsättningsökningen kunde hittas i deras rörelseresultat.
Ett gemensamt initiativ tar
form - Svenska Elnätsupproret bildas
Mötet resulterade i att några deltagare tog initiativet
att organisera krafter för att, med stöd från Gnosjöregionens
näringslivsföreningar, försöka råda bot på den orimliga
kapitalförflyttningen från svenska elkonsumenter till det skyddade
monopolets ägare.
Svenska Elnätsupproret föds, och då med syftet att slå vakt om
konkurrenskraften för svensk industri i allmänhet, och för
Gnosjöregionens näringsliv i synnerhet. För att inte tappa
privatkonsumentens intressen beslutades att våra aktiviteter i
största möjliga utsträckning skall samordnas med etablerade
konsumentorganisationer.
Organisationen är politiskt obunden och tar heller inte
ställning för, eller mot, något alternativ till energiproduktion,
bara den är ekonomiskt försvarbar och till gagn för Sverige.
Supportrar - stort
tack!
Vi har fått många supporters från när och fjärran som på
olika sätt vill stödja oss, även ekonomiskt, inte bara från
Gnosjöregionens Näringslivsbälte. Andra ställer upp med värdefull
kunskap och fakta, några med tjänster.
Exempelvis har Toxic Interactive hjälpt oss med
denna webbsida.
Vi vill rikta ett stort tack till alla, som på olika
sätt visar sitt stöd för vår verksamhet!
Vill du också bidra till
kampen mot orättfärdigheterna?
Sätt in ett frivilligt belopp till bankgiro
5674-1275
Kontot administreras av Acema Invest, och inkommande medel går
oavkortat till kostnadstäckning för Svenska Elnätsupproret.
Alternativt bjuder du på en fika, enklast genom att swisha
kostnaden till 070 56 171 39
Märk ditt bidrag med "Elnätsupproret".
Kontaktuppgifter
Vill du veta mer, och/eller har du något vi behöver
veta?
Hör av dig till:

Gnosjöregionens Näringslivsbälte
Box 10, SE-334 21 ANDERSTORP
Mobil: +46 70 5617139
Mail: info@elnatsupproret.se
www.facebook.com/eluppror